Během takřka třiceti let existence si ostravská společnost Therm vytvořila stabilní pozici zejména na trhu plochých střech a kompletních revitalizací budov. Úspěšnou a spolehlivou v očích zákazníků se stala hlavně díky kvalitním referencím a vysoké technické úrovni prováděných prací. Více o tom, jak se firmě založené v roce 1991 daří, řekne jeden z jednatelů Jan Stark, který je zároveň zástupcem druhé generace z rodiny zakladatelů (text vyšel v červnovém vydání odborného časopisu Střechy, fasády, izolace a na našem webu jej zveřejňujeme se souhlasem redakce tohoto periodika - pozn.)
Mezi jednateli firmy Therm jste od letošního roku. Dá se říct, že tím došlo nejen k doplnění managementu, ale i ke generační obměně?
Dá se říct, že vedení firmy se pomaličku překlápí na mě a na Radima Bartáka, který je dalším z jednatelů. Moc se toho ale zatím nezměnilo, protože můj otec i pan Figala, který je prokuristou, stále pracují. Není pro ně snadné z firmy jen tak odejít, je to jejich život. Samozřejmě, že se nám přirozeně mění i zaměstnanci, někteří odcházejí do důchodu a stále jsou u nás i takoví, kteří pamatují založení firmy. Takže celkově vzato, obměna u nás probíhá postupně.
Vy sám jste měl vždy předurčeno, že budete pokračovat v rodinné tradici?
Neměl jsem na vybranou. K práci ve firmě jsem byl směřovaný prakticky odmala. Intenzivnější to začalo být od střední školy stavební a pak to pokračovalo i na vysoké, kde jsem se už více zajímal o izolace a ploché střechy, ale také o zateplování budov a energetické úspory. Vše automaticky spělo k mému nástupu do firmy, kde mě ze začátku nechali dělat i ve výrobě oken a následně jsem se přes obchod posunul až na dnešní pozici, kdy jsem od letošního roku jednatelem.
Projevila se tato personální změna na chodu firmy, nebo pokračujete v nastaveném směru?
Dělat změny jenom proto, že jsem jednatelem, by asi nebylo to pravé. Už jsem ve firmě nějakou dobu, takže vidím, jak se vyvíjíme a kam směřujeme. Snažíme se pořád dělat naši práci dobře a se zákazníky se na sebe nechceme mračit. Proto například nejdeme do nejlevnějších materiálů ani provedení. Často nejsme schopni bojovat cenou u zakázek, kde se kvalita vůbec neřeší. Raději vyhledáváme takové zakázky, u kterých zadavatelé požadují především kvalitu provedených prací i použitých materiálů.
Tomu odpovídá i zaměření na hydroizolace plochých střech pomocí špičkových PVC fólií…
Ano, u plochých střech preferujeme fólie norské značky Protan, která je zřejmě nejdražší na trhu, ale na druhou stranu za dlouhé roky spolupráce nevíme o jediném vážnějším problému. Pokud se přece jen objeví vada, vždy se jedná o záležitost, která vznikne během realizace a většinou se jedná o zásahy jiných řemeslníků. Na námi realizované střechy se vracíme s klidem i po deseti nebo patnácti letech a máme ověřeno, že například v případě dodatečných stavebních úprav jsme pořád schopni původní fólii svařovat.
Bylo náročné najít si cestu k zákazníkům s řešením, které není nejlevnější?
Myslím, že náš materiál se prosazuje zejména u zákazníků, kteří mají více objektů a kteří se dříve při jejich rekonstrukcích spálili. Samozřejmě, že je důležité, když vidí, jak dlouho jsme na trhu a co máme za sebou. Navíc nám pomáhá i fakt, že Protan má certifikovanou životnost minimálně na 30 let a v zahraničí jsou stavby, které potvrzují životnost fólie i přes 40 let. Tím chci říct, že materiál je opravdu špičkový a že na určité typy realizací jsou PVC fólie tím nejlepším řešením. Platí to zejména u střech, na kterých je hodně detailů náročných na opracování.